Ceneria.pl   |   Testeria   |   Turystyka • trekking • wspinaczka   |   Rowery i sprzęt rowerowy   |   Sprzęt narciarski i odzież narciarska   |   Sport i rekreacja
Ceneria logo

Strona główna   »  
Testeria   »  

Siódma edycja akcji Lawinowe ABC

To już siódma edycja akcji „Lawinowe ABC”. Bezpośrednim bodźcem do jej przeprowadzenia stała się tragedia, do której doszło 19 lutego 2012 roku w Dolinie Goryczkowej - śmierć narciarki w wyniku zejścia lawiny, w dodatku w rejonie uważanym przez wielu za bezpieczny, bo przylegającym do terenów narciarskich na Kasprowym Wierchu.
Reklama

Polska to kraj nizinny i góry stanowią tylko 1 proc. jej powierzchni. Góry typu alpejskiego takie jak Tatry to tylko 0,05 proc. powierzchni kraju. Niestety wielu turystów nie wie, z jakimi zagrożeniami wiąże się zimowa turystyka w Tatrach. Nie chcemy zamykać gór. Stawiamy na edukację, umiejętności, świadomość i rozsądek osób, które zimą działają w górach. Nasze motto brzmi: stale ucz się gór, a jeśli zdecydujesz się na samodzielne wyjście, to naucz się szacować ryzyko lawinowe, na każdym kroku sprawdzaj sytuację lawinową i podejmuj właściwe decyzje. Zabierz ze sobą sprzęt, którego działanie wcześniej poznałeś i którym potrafisz się posługiwać.

Dlatego od siedmiu lat Tatrzański Park Narodowy wraz z TOPR i partnerami organizuje akcję „Lawinowe ABC”.

Najważniejsze działania od początku akcji:


1.W 2013 roku TPN ze środków przekazanych przez PZU kupił treningowe centrum lawinowe na Kalatówkach, w którym można samodzielnie przeprowadzać trening lawinowy z użyciem sprzetu „lawinowe abc” (detektor, sonda, łopatka). W weekendy pełnią tam dyżury przeszkoleni przewodnicy tatrzańscy i ratownicy TOPR, pomagając przeprowadzić trening, oraz pokazując działanie zestawu lawinowe abc i plecaków wypornościowych. Tylko w sezonie zimowym 2017 od stycznia do marca w czasie weekendów z centrum skorzystało 400 osób.

Centrum zostało zakupione dzięki środkom od PZU – partnera akcji. „PZU od wielu lat prowadzi programy w zakresie bezpieczeństwa publicznego. Filarem działalności społecznej są programy prewencyjne, których głównym celem jest przeciwdziałanie wypadkom i zmniejszenie ich skutków. PZU wspiera zarówno działalność statutową służb ratunkowych (w tym GOPR) ale również angażuje się w projekty edukacyjne. Lawinowe Centrum Treningowe PZU obok kursów lawinowych realizowanych przez Polskie Stowarzyszenie Freeskiingu i TOPR, to najważniejsze z niech, realnie przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa w górach”.

2.Co rok przez całą zimę na Kalatówki wędrują grupy szkolne. Są to nieodpłatne wycieczki edukacyjne „Lawinowe ABC” pod opieką przewodnika tatrzańskiego dla uczniów klas siódmych, gimnazjów i szkół średnich z powiatów nowotarskiego i tatrzańskiego. Nie licząc obecnej zimy w takich wycieczkach wzięło już udział ponad 1000 uczniów z Zakopanego, Nowego Targu i okolicznych wsi. Tej zimy wycieczki rozpoczęły się już w grudniu i potrwają, dopóki będzie śnieg.

3.Odbywają się Dni Otwarte Centrum Lawinowego PZU na Kalatówkach

4.Działają checkpointy, czyli punkty służące do kontroli detektorów lawinowych. Znajdują się one u wylotu kilku szlaków (Kuźnice, Hala Gąsienicowa, Palenica Białczańska, Huciska).

5.Działa profil akcji Lawinowe ABC na Facebooku i strona internetowa www.lawinoweabc.pl

6.Konkurs "Lawinowe ABC". Organizowany jest co rok na FB akcji. Nagrodą – szkolenie lawinowe. Tej zimy konkurs rozstrzygnięty zostanie 17 stycznia.

7.Wydana została książka "Lawiny. Poradnik dla narciarzy i turystów" oraz ulotka "Uwaga, lawiny", którą można nieodpłatnie pobrać w TPN lub ze strony internetowej www.lawinoweabc.pl

8.Ostatnim produktem, który TPN zakupił w ramach akcji, są "Karty lawinowe" ("Snow Safety Cards"). Grając w karty można łączyć przyjemne z pożytecznym. Karty służą do przyswajania metody szacowania ryzyka lawinowego, tzw. metody redukcji, opracowanej przez Wernera Muntera. Przeznaczone są dla osób po kursach lawinowych oraz jako pomoc dla instruktorów prowadzących kursy lawinowe.





Celami akcji "Lawinowe ABC” są edukacja i zwiększenie bezpieczeństwa turystów działających zimą w górach. Organizatorem akcji jest Tatrzański Park Narodowy we współpracy z TOPR, a partnerem głównym – PZU. Partnerzy to Ortovox, Mammut, Pieps, Freerajdy, Fundacja Ratownictwa Tatrzańskiego TOPR. Patronat medialny nad akcją objęły: Radio RMF FM, Góry, Wspinanie.pl, kwartalnik „Tatry”, SkiMagazyn.