Na europejskim rynku aż 40% marek związanych z turystyką i outdoorem należy do włoskich firm. Włoska dominacja wynika z wieloletnich tradycji i ogromu doświadczenia producentów, którym przyszło rozwijać swą działalność w kraju przebogatym w pasma górskie.
Oznaczenie
„Made in Italy” przyjmowane jest z dumą i uznaniem nie tylko przez włoskich klientów. Aż 70%
produkcji trafia na rynek międzynarodowy, gdzie cieszy się niesłabnącą popularnością. W warunkach ogromnego popytu, ale i bardzo mocnej konkurencji, region Veneto zdołał wypracować sobie pozycję światowej kolebki i stolicy outdooru, a produkowane tam obuwie stało się synonimem wysokiej specjalizacji i najwyższej jakości. Bezcenny know-how zapewniający tak ogromną przewagę włoskim producentom, usytuowanym na wzgórzach pomiędzy Wenecją a Dolomitami, wywodzi się z historii i długiej tradycji. Dla wielu firm początki stanowiła produkcja butów dla górników i włoskich żołnierzy walczących podczas I wojny światowej.
Wzrastające później zainteresowanie turystyką górską stanowiło dlań mocny bodziec do rozwoju, ale prawdziwy boom przypadał na lata 60. i 70. dzięki fali ogromnej popularności, z jaką spotkało się narciarstwo. W kolejnych okresach, jako odpowiedź na rozwój nowych aktywności przestrzennych i potrzeb rynku, nastąpiło większe wyspecjalizowanie poszczególnych marek.
Buty Eiger RR marki Zamberlan
Dziś włoskie produkty outdoorowe są zasłużenie kojarzone z
najwyższą klasą materiałów, surową kontrolą jakości, zaawansowanymi technologiami i nowoczesnym wzornictwem nadającym trend w skali całego globu. Docelową grupą dla najbardziej uznanych włoskich producentów obuwia nie jest klient „masowy” a turysta kwalifikowany, którego zainteresowania sięgają gór wysokich, wspinaczki itp.
Dla przykładu, w sektorze specjalistycznych butów wysokogórskich
włoskie firmy obsługują ponad 50% światowej produkcji! Wspomniana wyżej ogromna tradycja wynika również z warunków terytorialnych: gdy weźmiemy pod uwagę 1200 km łuku alpejskiego i ponad 1200 kilometrowy łańcuch Apeninów ciągnący się od północy aż po samo południe, to szybko okazuje się, że ponad połowa obszaru kraju może być określona jako „górzysta”. Wszystko to stanowi o ogromnym popycie na produkty outdoorowe w samych Włoszech i tym samym daje szerokie pole do popisu dla producentów pragnących spełnić rosnące wymagania turystów.