Ceneria.pl   |   Testeria   |   Turystyka • trekking • wspinaczka   |   Rowery i sprzęt rowerowy   |   Sprzęt narciarski i odzież narciarska   |   Sport i rekreacja
Ceneria logo

Strona główna   »  
Testeria   »  

Test licznika rowerowego CatEye Padrone Smart +

Damian Drobyk zakończył niedawno wyprawę rowerową "Australian Expedition 2018", nad którą patronat objęła Ceneria.pl. Podczas wyprawy tej używał bezprzewodowego komputera rowerowego Padrone Smart + marki CatEye, którego test znajdziecie poniżej.

CatEye Padrone Smart +  (CC-SC100B) – test licznika
Autor tekstu i zdjęć: Damian Drobyk




Na moją kolejną wyprawę rowerową po Australii od specjalistów z Velo otrzymałem flagowy, bezprzewodowy komputer rowerowy marki CatEye, który kryje się pod pełną nazwą Padrone Smart +  o numerze producenta CC-SC100B. CatEye to pochodzący z Osaki w Japonii, czołowy producent liczników, oświetlenia oraz akcesoriów rowerowych. Wcześniej, przez wiele sezonów używałem wysokiego modelu licznika CatEye Adventure, który dzięki wbudowanemu czujnikowi barometrycznemu posiadał zadziwiająco dokładną funkcję wysokościomierza oraz temperatury.

W sprytnie złożonym pudełku znajduje się licznik, podstawka do zamontowania na kierownicy, zintegrowany czujnik prędkości i kadencji, dwa magnesy oraz kilka trytytek. Producent do licznika i czujnika dołączył baterie tabletkowe CR2032. W liczniku znajdują się dwie baterie, a w czujniku jedna. Szczegółowa instrukcja obsługi w języku angielskim znajduje się na stronie internetowej cateye.com, wersji papierowej nie ma w opakowaniu. Na opakowaniu znaleźć można tylko krótką instrukcje montażu czujnika prędkości i kadencji w formie obrazkowej oraz wiele informacji o samym liczniku. Wydaje mi się, że producent stwierdził, iż ustawienie oraz korzystanie z licznika jest tak proste i intuicyjne, że szersza instrukcja nie jest konieczna, a każdy posiadacz smartfona bez problemu odkryje wszystkie jego możliwości.

Pierwszą czynnością po rozpakowaniu wszystkich części z pudełka jest konfiguracja licznika i zintegrowanego czujnika prędkości wraz kadencją za pomocą smartfona. CatEye Padrone (z języka włoskiego Padrone to mistrz, władca) Smart + posiada funkcję zarządzania i codziennego użytkowania licznika tylko za pomocą smarfona.

Licznik łączy się z czujnikiem oraz smartfonem za pomocą bezprzewodowej komunikacji krótkiego zasięgu Bluetooth Smart i współpracuje zarówno z systemami Android oraz iOS. Do pełnej współpracy pomiędzy urządzeniami potrzebna jest aplikacja Cateye Cycling, którą należy pobrać i zainstalować na smartfonie. Apka jest darmowa i dostępna zarówno w sklepie Google Play jak i na App Store.




Powiem szczerze, że początkowo miałem mały problem ze sparowaniem smartfona i licznika.  Smartfon po włączeniu komunikacji Bluetooth nie wykrywał licznika. Podpowiem tylko, że mój smartfon posiada Bluetooth 5.0 i system Oreo 8.0, licznik ma wbudowany Bluetooth 4.0. Smartfon nie miał problemu z wyszukaniem czujnika. Licznik i czujnik wykrywały się bez problemu, jednak bez ustawień ze smartfonu nie wszystko działało, tak jak sobie tego życzyłem. Problem udało mi się rozwiązać poprzez wykonanie aktualizacji programu w liczniku. Sparowałem licznik z innym smartfonem, a ten od razu rozpoczął proces aktualizacji. Cały UpGrade trwał zaledwie kilka minut, a do licznika przez Bluetooth wgrało się ponad 200MB danych.  Po wykonaniu aktualizacji mój smartfon już bez problemu połączył się z licznikiem, jak również z kilkoma innymi smartfonami z którymi próbowałem go sparować. Sugeruje także zwrócić uwagą na zabezpieczenia telefonu, który żąda potwierdzenia, czy na pewno chcemy dodać nowe urządzenia do zaufanych.

•Parowanie licznika ze smartfonem rozpoczyna przytrzymanie przycisku MODE.
•Parowanie licznika z czujnikiem rozpoczyna przytrzymanie przycisku OPTION w tylnej części licznika.
•Parując smartfon z licznikiem należy pamiętać o zainstalowaniu aplikacji CatEye Cycling oraz włączeniu komunikacji Bluetooth. W przypadku problemu z wykryciem licznika przez smartfon spróbować połączyć z innym smartfonem i wykonać aktualizację softu w liczniku.
•Parując czujnik z licznikiem i smartfonem należy wcisnąć przycisk RESET na czujniku.
•Po wymianie baterii w liczniku należy wcisnąć przycisk AC z tyłu licznika.



Producent oznaczył poszczególne urządzenia numerami i tak: licznik posiada skrót CC-SC100B, czujnik prędkości i kadencji ISC-12, a opaska do pomiaru tętna HR-12. Przydatna informacja parując urządzenia między sobą.

Jednym z pierwszych ustawień licznika jest wybór jednostek metrycznych lub imperialnych w zależności od potrzeb i przyzwyczajeń. W Polsce oczywiście stosujemy system metryczny i rozróżniamy km/h, km i metry. Poruszając się na przykład po USA można ustawić: mile na godzinę, mile i stopy (mph, mile, feet).

Licznik nie został wyposażony w GPS i wysokościomierz i właśnie dla tych opcji dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie smarfona jako urządzenia wspierającego. Faktem jest  jednak, że konfiguracja z użyciem smarfona jest banalna. Licznik sam pobiera datę i godzinę, całkowitą odległość ODO ze smartfona.  Co ciekawe na ekranie licznika mogą się pojawiać powiadomienia o nowych połączeniach telefonicznych, wiadomościach SMS oraz mailach. Jeszcze lepszą funkcją wydaje się informowanie przez licznik o aktualnie nadchodzącym połączeniu. Osoby, które na przykład oczekują ważnej rozmowy, na pewno jej nie przegapią, nawet jeśli nie usłyszą sygnału dzwonka w telefonie. Licznik zaalarmuje o przychodzącym połączeniu w czasie rzeczywistym poprzez powiadomienie na ekranie licznika oraz sygnał dźwiękowy.



Ekran licznika wskazuje również poziom naładowania baterii smartfona. To bardzo przydatna opcja, biorąc pod uwagę fakt, większego zapotrzebowania telefonu na energię ze względu na przesył danych, łączność Bluetooth z licznikiem, czujnikiem oraz GPS.

CatEye Padrone Smart + posiada jeden w większych wyświetlaczy wśród obecnie spotykanych topowych liczników rowerowych. Na ekranie licznika wyświetlić można aż osiem segmentów z danymi, które możemy dopasować i zmieniać w zależności od potrzeb. W moim Pardonie ustawiłem sobie pięć najważniejszych segmentów i uważam, że tyle w zupełności mi wystarczy. Są to aktualna prędkość, godzina, dystans dzienny, dzienny czas jazdy oraz średnia prędkość. Można dodać aż pięć osobnych okien na których będą wyświetlane poszczególne dane, mi jednak wystarczą tylko dwa. W  kolejnych oknach ustawić można dane które nie są nam potrzebne podczas jazdy, a na które warto spojrzeć po na przykład zakończonym treningu. Są to np. : maksymalna prędkość, maksymalne i średnie tętno, moc, wysokość i wiele innych danych. Dodatkowo na ekranie wyświetlacza znajduje się znany także z innych urządzeń niewielki trójkącik, który informuje o rosnącej lub malejącej prędkości średniej, przez co w niewielki sposób pomaga i motywuje do większego wysiłku.

Innym ciekawym rozwiązaniem jest podświetlenie ekranu, które także ustawiamy za pomocą smartfona. Wystarczy określić przedział godzinowy w którym chcemy, aby wyświetlacz licznika był podświetlony np. kiedy planujemy jakiś wieczorny lub nocny przejazd. Kolejną ciekawą opcją jest funkcja odliczania czasu lub odległości. Można przykładowo ustawić sobie jedną godzinę lub 10km i po tym czasie lub odległości licznik uruchomi alarm, który poinformuje o zakończonym czasie treningu lub przejechanym zaplanowanym dystansie.

Jedną z ważniejszych opcji licznika jest GPS oraz kompas, który niezależnie od kierunku jazdy zawsze wskazuje północ. Sygnał GPS pobierany jest ze smartfona i pozwala on między innymi na wyznaczanie i zapisywanie tras rowerowych. Na wyświetlaczu jest ikonka, która informuje o poziomie sygnału GPS.

Licznik posiada przydatna funkcję AUTO PAUZY, która wstrzymuje pomiar, gdy połączenie między smartfonem, a komputerem zostanie zerwane. Pomiar automatycznie wznawia się, przy nawiązaniu połączenia. Oprócz tego jest jeszcze funkcja automatycznego start/stop. Podczas zatrzymania wszystkie dane zostają automatycznie wstrzymane, zaraz po ponownym rozpoczęciu jazdy, po kilku obrotach korby czujniki odbierają sygnały i dane ponownie docierają do licznika.

Padrone posiada też funkcję automatycznego oszczędzania baterii, a także ostrzega o rozładowaniu telefonu. Po 10 minutach od zaprzestania jazdy uruchamia się opcja oszczędzania baterii i licznik przechodzi w stan czuwania,  po 60 minutach licznik wyłącza się, przechodzi w tryb SLEEP i ekran gaśnie. Poziom rozładowania smartfonowej baterii jest widoczny na wyświetlaczu liczniku. Można także zaprogramować alarm kiedy licznik ma zacząć ostrzegać, że bateria w telefonie jest bliska rozładowania. Pozwala to na rozłączenie połączenia pomiędzy smartfonem, a licznikiem i kontynuowanie jazdy już bez wsparcia smarfona.

Do licznika oraz czujnika prędkości i kadencji opcjonalnie można dokupić opaskę do pomiaru tętna (HR-12). Jak wiadomo pomiaru tętna dokonują z reguły rowerowi sportowcy mocno trenujący do zawodów i podczas samych startów zawodach. Podobnie sprawa ma się do pomiaru mocy. Na niedzielnych przejażdżkach pomiar mocy raczej nie ma większego sensu.




CatEye Padrone Smart + posiada cztery przyciski. Z przodu  są to MODE i SS/LAP, a z tyłu OPTION oraz AC.  Tym razem CatEye zrezygnował z systemu ClickTec w którym do przycisku wykorzystywany jest cały licznik. Według mnie tak jest lepiej, ponieważ plastikowe elementy łączące licznik z uchwytem zużywają się dłużej, przez co licznik mocniej siedzi w uchwycie i nie tak szybko łapie luzy.

Licznik zamontować można na kierownicy lub wsporniku kierownicy (mostku) za pomocą sprytnego rozwiązania stosowanego we wcześniejszym modelach zwanego FlexTight. Mocna i zarazem lekka plastikowa opaska dobrze trzyma uchwyt, którego siłę można regulować pokrętłem. Uchwyt w opasce można obracać w zależności od tego, czy chcemy licznik umieścić na wsporniku czy na kierownicy. Minimalna i maksymalna grubość rury kierownicy bądź wspornika do jakiej można zamontować uchwyt mieści się w przedziale o wymiarach ø 22-32 mm.

Do montażu czujnika prędkości i kadencji potrzebne są trytytki oraz dwa magnesy, które dołączone są do kompletu w pudełku. Połączone w jedno urządzenie czujnik prędkości i kadencji montowany jest na lewym, tylnym widelcu ramy, przy końcowej części lewego ramienia korby. Czujnik kadencji na gumowej podstawce przytwierdzamy do ramy za pomocą dwóch trytytek w takim miejscu ramy, aby odbierał sygnał zarówno z magnesu przytwierdzonego do szprychy jak i ramienia kobry. Magnes do szprychy przymocowany jest za pomocą niewielkiej śrubki, zaś ten od kadencji przyklejany jest do wewnętrznej części lewego ramienia korby i dodatkowo owijany trytytką.

W ustawieniach czujnika prędkości/kadencji w programie CatEye Cycling skonfigurować można jedynie dwie opcje. Ustawić rozmiar koła oraz skalibrować kadencję. Program podpowiada jaką wartość wyrażoną w milimetrach wpisać w czujniku prędkości wg listy. Dla mojego rozmiaru opony 700x42C program sugeruje ustawienie wartości 2224 milimetrów. Osobiście jednak wolę zmierzyć pełen obrót koła i zapisać wskazaną wartość przez metrówkę. Porównując obie wartości różnica okazała się niewielka i wyniosła zaledwie 4 mm.

W CayEye znajdziemy także funkcję blokady przycisków i ekranu uniemożliwiającą na przykład przypadkowe skasowanie danych.  Funkcję tą włączą i wyłączą się poprzez jednoczesne wciśnięcie przycisków SS/LAP + OPTION.




Pełną wersję recenzji można znaleźć na stronie:
http://damiandrobyk.pl/cateye-padrone-smart/