facebook
 
    drukuj
2018-07-03

Statek Future of the Fjords - ekologicznie po fiordach

Katamaran Future of the Fjords to pierwsza pływająca po wodach Sognefjordu jednostka, napędzana wyłącznie energią elektryczną. Ten cud techniki został oddany do użytku pod koniec maja tego roku.
Reklama

Zbudowany z włókna szklanego, napędzany dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 585 KM każdy, nawiązuje kształtem do ostrych ścian skalnych otaczających fiord. Jednorazowo może przewieźć 400 pasażerów, poruszając się z prędkością 16 węzłów. Podróż z Flåm do Gudvangen przez Nærøyfjord i Aurlandsfjord – odnogi Sogne – zajmuje mu 1,5 godziny.

Bezemisyjnie i cicho

Norwegowie, żyjąc przez wieki w otoczeniu przyrody, liczą się z jej ograniczeniami: skaliste, górskie tereny, trudne do osadnictwa i uprawy ziemie, niespokojne morze, przeprawy przez fiordy, niskie temperatury i polarne noce –  wymieniać można by długo. Nowych technologii nie używa się tu jednak do podporządkowania natury. Przeciwnie - dobro środowiska naturalnego stawiane jest na pierwszym miejscu. Przykładem takiego myślenia jest firma The Fjords, która w 2016 roku otrzymała nagrodę branży morskiej „Statku Roku” za hybrydowy katamaran Vision of the Fjords. Future of the Fjords to bliźniaczy statek, z tym, że w zakresie rozwiązań proekologicznych konstruktorzy postawili na bezkompromisowość: katamaran jest bezemisyjny, nie wytwarza żadnego hałasu, nie dokonuje zrzutu zanieczyszczeń i korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego.


Future of the Fjords ma duże panoramiczne okna, które zapewniają widoki z każdej strony. Fot: Brødrene Aa

- Pójście o krok dalej w stosunku do naszej hybrydowej jednostki i zbudowanie statku zupełnie bezemisyjnego, nie wydającego żadnych hałasów, który może zabrać na pokład 400 pasażerów i zapewnić im niepowtarzalny kontakt z norweską naturą to krok milowy w historii naszej firmy - przyznaje Rolf Sandvik, dyrektor generalny The Fjords.

Statek uzupełnia energię w pierwszej morskiej stacji dokującej o nazwie PowerDock. Pełne ładowanie baterii trwa zaledwie 20 minut. Statek jest dwupokładowy, ma duże panoramiczne okna, które zapewniają widoki z każdej strony, niedużą restaurację i sklep.

Nærøyfjord oświetlony nocą

Pierwsze rejsy Future of the Fjords  ma już za sobą, wielu pasażerów zapewne skorzysta z nich w czasie tegorocznych wakacji. Ale co ważne, z końcem sezonu letniego nie skończy się jego użytkowanie! Jesienią i zimą amatorzy OFF turystyki, czyli turystyki po sezonie, będą mogli przepłynąć obydwoma katamaranami Nærøyfjord po zmroku. Ten o tej porze roku w Norwegii zapada dość szybko, dlatego pojawił się pomysł, by w czasie rejsu przez wąski fiord włączać reflektory. Umieszczone na ścianach skał, mają zapalać się w chwili, gdy czujniki wykryją statek.


Nærøyfjord w obiektywie Tomasza Furmanka


Napęd przyszłości

Brzmi ciekawie. Ale już dziś można wyruszyć w podróż do Norwegii także drogą morską i także ekologicznie. Nowoczesne promy Fjord Line, kursujące do Bergen, Stavangeru i Langesund – MS Stavangerfjord i MS Bergensfjord – są pierwszymi i największymi promami wycieczkowymi napędzanymi skroplonym gazem ziemnym. LNG (Liquefied Natural Gas) to najczystsze paliwo kopalne wykorzystywane w transporcie. Trudno to sobie wyobrazić, ale gaz ma 150 – 200 milionów lat i pochodzi z okresu jury, kiedy na Ziemi królowały dinozaury. Paliwo jest bezbarwne, nietoksyczne i nierażące, eliminuje emisję tlenku siarki, metali ciężkich, zmniejsza emisję azotu o 92%, a cząstek stałych, czyli głównie sadzy, aż o 98%. Co jest nie mniej ważne, pomimo swojego ekologicznego charakteru LNG ma podobną wartość opałową do benzyny czy oleju napędowego.

- Podróżując z Fjord Line wybieramy ekologiczny napęd przyszłości. Nasze paliwo doskonale wpisuje się w norweską koncepcję zrównoważonego rozwoju i poszanowania środowiska naturalnego – podkreśla Luiza Lendzion, dyrektor Fjord Line na wschodnią Europę.

Warto dodać, że kadłuby promów Fjord Line powstały w polskiej Stoczni Gdańsk, a rejs dla jednej osoby zaczyna się od 25 euro.


Ekologiczny prom MS Bergensfjord z floty Fjord Line na trasie pomiędzy Stavanger i Bergen.
Fot: Fotografenas.no


Rezerwacja www.fjordline.com/pl.



moja Ceneria
W ostatnich dwóch latach zaobserwować można prawdziwy szturm nowomodnych rowerów typu GRAVEL na polskim rynku. Każdy szanujący się producent rowerów ma co najmniej jeden taki model w swojej ofercie. Nie inaczej jest z marką Author, która na sezon 2018 przygotowała, aż trzy nowe modele graveli do wyboru.
 
Okazje
tylko 286.18 zł !
Rockice.pl
tylko 349.50 zł !
Megaoutdoor.pl
tylko 148.95 zł !
Sewel.pl
tylko 274.99 zł !
Sansport.com.pl
Nowości
 Mata samopompująca Prolite Plus Mtn Print marki THERM-A-REST.
Polecane
Przyczepka rowerowa dziecięca  Minnow marki BURLEY.




  Współpraca
  • 100 sklepów
  • 360stopni.org
  • 5kierunek
  • Activelifedvd
  • Akademicki Klub Górski ?Halny
  • aktywni
  • Bezdroża
  • Biegaczki
  • Biegamy po górach
  • Brzoza - Fotowarsztaty.com
  • Climb.pl
  • CUT - Centrum Usług Turystycznych (cut travel
  • Dawcom w Darze
  • drytooling.com.pl
  • Dzieciaki w plecaki
  • e-gory
  • Fantasia
  • Fundacja im. Anny Pasek
  • Gekosale
  • Hybryda
  • Imprezy Podróżnicze
  • imprezydlapodroznikow
  • Isport
  • kww
  • Lawiny.com
  • Na biegówkach
  • nanarty.info
  • Nasze Sudety
  • Natatry.pl
  • net- 4risk
  • nieznane tatry
  • Planeta Gór
  • Platforma cStore
  • Platforma iai-shop
  • Platforma Selly
  • Platforrma QSHOP
  • Polska Turystyczna
  • Portal górski
  • Prowing
  • Skauting.pl
  • Skilalpinistyczny klub kandahar
  • Sklep internetowy AptusShop
  • Sportowy Styl
  • Śródziemie
  • Świat z bliska
  • testy outdoorowe
  • Trail.pl
  • TRAMP
  • Traseo
  • Travelbit
  • Turit.pl
  • wagab
  • Warszawskie SKG
  • Witaj w podróży
  • Zaktywowani