Ceneria.pl   |   Testeria   |   Turystyka • trekking • wspinaczka   |   Rowery i sprzęt rowerowy   |   Sprzęt narciarski i odzież narciarska   |   Sport i rekreacja
Ceneria logo

Strona główna   »  
Testeria   »  

$20 Million & Change - program Patagonii dla młodych firm

Nie lubię myśleć o sobie jako o biznesmenie. Nigdy nie ukrywałem, że do świata biznesu podchodzę z dużym sceptycyzmem. Jednak powiedziawszy to, muszę przyznać, że Patagonia - firma, którą założyłem 40 lat temu wraz ze swoją żoną – rozrosła się do rozmiarów średniej korporacji w skali globalnej.
Reklama
 

A to kładzie na barkach naszej rodziny poważną odpowiedzialność. Deklaracja misji firmy Patagonia kończy się słowami: „... wykorzystywać biznes do inspirowania i wprowadzania rozwiązań kryzysu ekologicznego”. Zawsze traktowaliśmy to poważnie.

Trzy przykłady: co roku od 30 lat Patagonia przekazuje 1% swoich przychodów na rzecz oddolnych inicjatyw i organizacji ekologicznych.

Pomogliśmy zainicjować Sustainable Apparel Coalition (Koalicję Odzieżową Na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju) – organizację skupiającą firmy, które produkują ponad 1/3 całości odzieży i obuwia na świecie.


W bardzo krótkim czasie Koalicja stworzyła indeks zachowań społecznych i ekologicznych, które mogą stosować projektanci (i ostatecznie konsumenci), aby dokonywać lepszych decyzji podczas opracowywania produktów i dobierania materiałów.

W zeszłym roku staliśmy się jedną z pierwszych w Kalifornii społecznie odpowiedzialnych firm o statusie B Corp (benefit corporations), co znaczy, że wartości, które pomogły naszej firmie odnieść sukces, są oficjalnie wpisane w nasz statut.

Obecnie nadszedł czas, aby Patagonia wykonała kolejny logiczny krok: wykroczyć poza ramy branży odzieżowej i outdoorowej. Dzisiaj ja i moja rodzina mamy zaszczyt zainicjować program $20 Million & Change, który jest wewnętrznym funduszem mającym pomagać początkującym firmom, które mają podobną filozofię i chcą wykazywać się odpowiedzialnością w celu wprowadzenia pozytywnych zmiany dla środowiska naturalnego.

Yvon Chouinard. Fot. Tim Davis

Wraz ze stworzeniem tego funduszu, dokonaliśmy reorganizacji Patagonii i innych firm, tworząc holding o nazwie Patagonia Works. Podczas gdy większość holdingów ma na celu dywersyfikację, Patagonia Works został stworzony z jedną myślą: wykorzystaniu biznesu do zażegnania kryzysu ekologicznego.

Rose Marcario, dyrektor finansowy i operacyjny Patagonii, obejmie obecnie nową funkcję, stając się prezesem i dyrektorem generalnym Patagonia Works. Rose odegrała kluczową rolę w potrojeniu dochodów naszej firmy. Obecnie chcemy wykorzystać jej zmysł biznesowy oraz dużą wrażliwość społeczną i ekologiczną w nowej firmie w pięciu krytycznych obszarach: odzież (oczywiście), lecz również produkty spożywcze, woda, energia i odpady.

Rose odpowiada za stworzenie firmy Patagonia Provisions, która wkrótce dokona ekspansji poza naszą markę Wild Salmon Jerky (specjalizującą się w wolno żyjących łososiach łapanych przez Indian) w kierunku innych produktów spożywczych, które, podobnie do naszego łososia, są w mądry sposób pozyskiwane. Branża spożywcza, podobnie do tekstyliów i energetyki, jest ułomna ekologicznie. Bierze więcej z naszej planety niż oddaje z powrotem. Naszym celem jest opracowanie sposobów na pozyskiwanie tego, co chcemy jeść, we współpracy z naturą, a nie wbrew niej.

Casey Sheaha
n wciąż będzie pełnił funkcję prezesa i dyrektora generalnego Patagonia Inc. - firmy odzieżowej stanowiącej rdzeń holdingu Patagonia Works.

Dla wielu ludzi Patagonia Works oraz fundusz $20 Million & Change mogą wydawać się rewolucyjnymi posunięciami biznesowymi; dla nas są to jedynie kolejne logiczne kroki, których celem jest większa odpowiedzialność w robieniu interesów.

Od dwustu lat rozwój ekologiczny był nierozłącznie związany z nakręcającą się spiralą spalania węgla. W ciągu następnych stu lat sukces ekonomiczny i ludzki będzie musiał opierać się raczej na współpracy z naturą, a nie na jej wyzysku.

To jest konieczność, a nie luksus, jak to jest obecnie postrzegane w większości środowisk biznesowych. Zapraszamy i zachęcamy wszystkie firmy aby zaczęły z nami współdziałać w tym kierunku.

Z poważaniem,
Yvon Chouinard
założyciel Patagonia Works
(źródło: Patagonia)


Źródło: 4outdoor.pl >>