Ceneria logo
 

Strona główna   »  
Testeria   »  

Jaki rower kupić? Gdzie kupić rower? Doradzamy


 Lech Janerka  śpiewał że "rower to jest świat". Zgadzamy się z nim całkowicie.  Aby rower stał się naszym całym światem warto kupić go w przemyślany sposób.

W ostatnich latach rowery przeżywają renesans. Jazda na rowerze to jedna z najbardziej popularnych form aktywności na świeżym powietrzu, bardzo lubiana zarówno przez dzieci jak i dorosłych. Często rower staje się też środkiem codziennego transportu i wynika to ze świadomego wyboru często bardziej racjonalnego niż wybór samochodu lub środków komunikacji publicznej. 


Rower to sprzęt kupowany najczęściej na długie lata, dlatego wybór jaki rower kupić powinien być poprzedzony sprecyzowaniem naszych wymagań. Jakiego roweru potrzebujemy? Gdzie kupić rower? Jaką kwotę chcemy na rower przeznaczyć? W jakim terenie będziemy go najczęściej używać? Pytań może pojawić się wiele. Na Ceneria.pl  jest bogaty wybór różnego typu rowerów. Im nasza wiedza o rowerach przed zakupem będzie obszerniejsza, tym większa szansa, że wybrany rower będzie dla nas idealny?. Postaramy  się Wam pomóc.
 

Kiedy kupić rower?

Jeśli zależy nam na dużym wyborze modeli, zaplanujmy zakup roweru wiosną lub latem. Przed rozpoczęciem sezonu rowerowego, asortyment w tym segmencie jest bardzo bogaty. Jeśli natomiast chcielibyśmy kupić rower w niższej niż w sezonie cenie, warto poczekać na posezonowe wyprzedaże. Obniżki mogą być spore, jednak może okazać się że oferta już nie będzie pełna i o ile ceny będą 20-30% tańsze nie będzie już wszystkich modeli, bardziej typowych rozmiarów czy ulubionych wersji kolorystycznych. Niewątpliwie jednak jeśli nastawimy się na dużą elastyczność w wyborze marek i modeli, możemy kupić w dobrej cenie naprawdę ciekawy rower.


Gdzie kupić rower?

Kupujemy rower w wyspecjalizowanym sklepie rowerowym. To niewątpliwie najlepsze miejsce. W profesjonalnym sklepie rowerowym możemy liczyć na fachową poradę oraz serwis. Podczas zakupu, sprzedawca może indywidualnie dopasować rower do naszych potrzeb, np. wymienić za dopłatą niektóre części na inne. W dobrym sklepie przede wszystkim sprzedawca dowie się  jaki rower tak naprawdę potrzebujemy i dopasuje optymalny rozmiar ramy do naszego wzrostu. Idealnie jest kiedy mamy możliwość przejechania się na rowerze. 
W sklepie, który zajmuje się tylko sprzedażą rowerów, znajdziemy również wiele akcesoriów ( zapięcia rowerowe, oświetlenie rowerowe, kaski rowerowe, buty rowerowe etc) , które mogą nam być potrzebne ? wszystko kupimy wtedy w jednym miejscu.  
 
Wyspecjalizowany sklep rowerowy to niewątpliwie najlepsze miejsce na zakup roweru.
Wyspecjalizowany sklep rowerowy to niewątpliwie najlepsze miejsce na zakup roweru.

Kupujemy rower w sklepie internetowym

Często jest to zakup w zwyklym sklepie rowerowym tyle że bez wychodzenia z domu. Praktycznie wszystkie sklepy stacjonarne posiadają już swoje wersje on-line: zarówno witryny internetowe jak profile aukcyjne. Zakup w renomowanym sklepie w jego wersji on-line nie stanowi praktycznie żadnego ryzyka. Zyskujemy natomiast korzyść że nie ograniczamy się do oferty sklepów z naszego miasta a a mamy przegląd z całej Polski czy nawet Europy.  Najważniejszą zaletą sklepów internetowych oraz serwisów aukcyjnych jest nie tylko cena ale głównie niczym nieograniczony wybór marek i modeli. Jeśli dobrze poszukamy, możemy kupić rower w naprawdę okazyjnej cenie, dużo niższej niż w sklepach stacjonarnych.  Jeśli nie mamy pewności co do wiarygodności sklepu przed zakupem należy  sprawdzić wiarygodność sprzedawcy, poczytać opinie innych kupujących, a najlepiej kupować w sklepie który po prostu już znamy.  Kupując rower przez Internet warto dokładnie wiedzieć jaki rozmiar ramy potrzebujemy by nie trzeba było go odsyłać. Warto mimo to wiedzieć że mamy do tego prawo.  Należy również pamiętać o tym że rower zostanie do nas przysłany w kartonie, co będzie wiązało się z jego złożeniem. Jeśli nie poradzimy sobie z tym sami, koszt takiej usługi to ok 50 -100 zł. Jeśli dodamy również koszt wysyłki może okazać się że cena nie jest już taka atrakcyjna jak nam się wcześniej wydawało.
 

Kupujemy rower w dużym sklepie sportowym

W asortymencie dużego sklepu sportowego zazwyczaj mamy do wyboru rowery wielu producentów. Czasami są to marki własne. Ceny rowerów nie powinny być wyższe od tych sugerowanych przez producenta a sprzedawca z działu rowerów powinien umieć odpowiedzieć na standardowe pytania. Nie zawsze jednak można liczyć na tak profesjonalną obsługę i doradztwo jak w typowym sklepie rowerowym. Osoby zatrudnione w takich sklepach nie zawsze są pasjonatami rowerowymi dlatego  nie zawsze będą w stanie wskazać nam najlepsze rozwiązania. Jeśli kupujemy rower w dużym sklepie rowerowym jeśli nie mamy wiedzy na temat sprzętu i sprecyzowanych własnych potrzeb warto udać się tam z kimś znajomym który posiada doświadczenie i doradzi nam optymalne rozwiązane.
 

Kupujemy rower w supermarkecie

Odradzamy stanowczo, chyba że kupujemy rower dla wroga.  Rowery sprzedawane w takich miejscach często są bardzo  słabej jakości. Na pierwszy rzut oka wyglądają dobrze, ale - diabeł tkwi w szczegółach.  Aby sprawdzić różnicę między rowerem marketowym a wyprodukowanym przez  renomowanego producenta, bardzo często wystarczy podnieść podobnie wyglądający rower. Te marketowe o wiele więcej ważą bo ich ramy są stalowe.  Podobnie jest z komponentami, najczęściej są one najniższej jakości i są przypadkowo dobrane co przełoży się na ich szybkie zużycie.  Często jest tak że warsztaty rowerowe nie chcą nawet serwisować tego typu rowerów. Można trafić na rower, w którym hamulce czy przerzutki nie będą skuteczne  bo ktoś je w pośpiechu źle złożył rower.  Jeśli chcemy mieć dobry i niezawodny w każdych warunkach rower, który nam trochę posłuży, lepiej nie ryzykować z kupnem marketowego roweru. Jeśli mamy nisko postawiony budżet, zdecydowanie lepiej kupić używany rower renomowanego producenta niż nowy marketowy.
 

Budżet czyli: ile pieniędzy przeznaczyć na zakup roweru?

Budżet na zakup roweru warto ustalić od razu. Jego wielkość określi nam na jaki rower będziemy mogli sobie pozwolić. W przypadku rowerów rekreacyjnych lub przeznaczonych do dojazdu do pracy nie muszą to być bardzo duże wydatki. Z naszych doświadczeń wynika że rower za ok. 2000 zł ma już na tyle przyzwoitą jakość że może z powodzeniem służyć bardzo długo. Jeśli jednak potrzebujemy  roweru MTB  na którym będziemy startować w zawodach, czy szosowego, musimy być przygotowani  na znacznie wyższe kwoty. Tutaj każdy kilogram wagi mniej i lepszy osprzęt  kosztuje. W wersji budżetowej trzeba być przygotowanym na kwoty 3000-4000 zł a w wersji ?na bogato? nawet kilkanaście tysięcy złotych. Wysoka jakość, wytrzymałość, niezawodność a przede wszystkim niska waga - kosztują. Przy zakupie drogich rowerów należy pamiętać o tym że wysoka cena roweru to również wysokie koszty eksploatacji. Kiedyś będziemy musieli oddać rower do serwisu i ze zdziwieniem możemy odkryć że za serwis roweru zapłaciliśmy tyle co za przegląd samochodu. Warto zatem zachować zdrowy rozsądek.


Sedno sprawy stanowi odpowiedź na pytanie: Jaki rower kupić?

Istnieje tak wiele typów rowerów,  że osobie niezorientowanej bardzo łatwo jest się pogubić w gąszczu ofert i stosunkowo łatwo kupić coś co nie do końca będzie optymalnym rozwiązaniem. To na jaki typ roweru się zdecydujemy jest zatem kluczową kwestią i podstawą przyszłej satysfakcji. 

Poniżej przedstawiamy Wam szybki przegląd najbardziej popularnych typów rowerów.
 

Jaki rower kupić - city bikes czyli rowery miejskie

Rower miejski przeznaczony jest do poruszania się po mieście np. podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy uczelnię. Istotą geometrii jest to że siedzi się na nim w wygodne, w wyprostowanej pozycji, zapewniającej dobrą widoczność i nie obciążającej pleców podczas jazdy. Rowery takie, oprócz błotników i bagażnika, mogą posiadać także koszyk na kierownicy, osłonę łańcucha, stopkę oraz oświetlenie. W tym segmencie  coraz modniejsze stają się tzw rowery holenderskie lub rowery cruisery. Z naszych doświadczeń niestety wynika że  stan ścieżek rowerowych w Polsce  a w zasadzie ich brak powoduje że tzw. przepiękne  holendry w polskiej rzeczywistości miejskiej sa mało praktyczne. Ilość krawężników jakie często musimy pokonywać skłania nas do smutnej refleksji że w polskich warunkach optymalny rower miejski to tzw ATB czyli góral ale wyposażony we wszystkie atrybuty miejskie czyli błotniki, bagażniki itp. Niezbędne są po prostu koła o szerokich oponach oraz sylwetka umożliwiająca swobodne pokonywane krawężników. W tej kategorii do łask zaczynają wracać również popularne niegdyś rowery składane, czyli rowery do poruszania się po mieście z małymi kołami ktore mają możliwość złożenia i łatwego upakowania ich w bagażniku samochodu.
 
                 Istotą geometrii jest to że siedzi się na nim w wygodne, w wyprostowanej pozycji

Jaki rower kupić - rower trekkingowy  - cenna uniwersalność

Rowery trekkingowe to chyba najbardziej uniwersalne jednoślady. Są to typowo turystyczne rowery, idealne na wycieczki lub wyprawy z sakwami w mało wymagającym terenie. Rowerem trekkingowym będziemy mogli poruszać się wszędzie, może za wyjątkiem terenów górskich gdzie zastosowanie będzie miał tylko rower MTB. Jeśli lubimy nieśpieszną jazdę bez ścigania się docenimy go również na asfalcie. Niewątpliwie rowery trekkingowe sprawdzą się również podczas użytkowania w mieście  do codziennych dojazdów. Dzięki dużym i dość wąskim kołom z bieżnikiem, dobrze i komfortowo jeździ się na nich zatem zarówno po asfaltowych drogach jak i ubitych ścieżkach. Opony mają szersze niż rowery szosowe ale węższe niż górskie. Najczęściej posiadają przedni amortyzator, błotniki, bagażnik oraz czasami dynamo z oświetleniem. Minusem może być duża waga takich rowerów. Jeśli nie mamy pewności na jaki rower się zdecydować, trekking jest na tyle uniwersalny że zapewni nam możliwie najszersze spectrum zastosowań.  W miarę przyzwoity rower trekkingowy kupimy już za ok 1500- 3000 zł
Odmianą tego typu rowerów są rowery crossowe czyli wygodne rowery trekkingowe o nieco węższych oponach  odchudzone o cały osprzęt typu bagażniki, błotniki itp.
 
  Rowery trekkingowe są idealne na wycieczki lub wyprawy z sakwami w mało wymagającym terenie.
Rowery trekkingowe są idealne na wycieczki lub wyprawy z sakwami w mało wymagającym terenie. 
 

Rower MTB (Hardtail)

Rower MTB został stworzony do jazdy w trudnym terenie, w górach, po leśnych ścieżkach, przystosowany jest też do wyścigów. Jazda na nich jest dość wygodna. Dzięki amortyzacji przedniego koła łatwiej jest utrzymać nad nim kontrolę podczas trudnych technicznie zjazdów. Rowery górskie nie posiadają błotników, świateł i trudniej jeździ się na nich po asfalcie. Rowery górskie mogą mieć różne wielkości kół: 26, 27,5 oraz 29.  Rozpiętość cen rowerów górskich typu hardtrail  jest bardzo duża i może wahać się między 2000 zł a 10.000 zł. Im droższy rower tym lepszy osprzęt i niższa waga. Z naszych doświadczeń wynika że jeśli nie jesteśmy "zawodowcami" i nie startujemy w zawodach i jeździmy rekreacyjnie przyzwoity , dobry rower  który posłuży nam długo, wyposażony w średniej klasy osprzęt można spokojnie kupić za 3000-4000 zł.
 
Rower MTB został stworzony do jazdy w trudnym terenie
Rower MTB został stworzony do jazdy w trudnym terenie

Jaki rower kupić - rower MTB (Full suspension)

Są to rowery górskie z pełną amortyzacją. Rower MTB full suspension posiada amortyzację obydwu kół, przez co jest też cięższy. Rowery MTB full suspension przeznaczone są do jazdy w ekstremalnie trudnym terenie. Warto pamiętać że aby faktycznie mieć dobry rower z pełną amortyzacją lepiej wybrać sprzęt z wyższej półki cenowej. Rynek, zwłaszcza ten marketowy zawalony jest rowerami które wyposażone są w pseudo amortyzatory, które nic nie oferują prócz bardzo dużej wagi.  Rowery MTB  full suspension łatwo się prowadzi, są idealne na maratony i bardzo trudne wycieczki w górach. Zdecydowanie łatwiej się na nich zjeżdża niż rowerami hardtrailowymi.  Wynika to z faktu że  drgania przenoszone na kręgosłup są dzięki amortyzacji tylnego koła niwelowane, co z kolei wpływa na komfort jazdy i lepsze panowanie nad rowerem.  Aby kupić przyzwoity rower z pełną amortyzacją trzeba liczyć się z kosztem powyżej 8000 zł
 

Rower Enduro/Freeride

Rower klasy Enduro/Freeride służy do jazdy w bardzo trudnym terenie górskim. Można na nim zjeżdżać po ekstremalnie trudnych trasach i przystosowanych do zjazdów ścieżkach. Rower enduro jest wytrzymały na wywrotki ale dość ciężki. Powinien posiadać zaawansowaną konstrukcję zawieszenia, mocne koła oraz bardzo skuteczne hamulce tarczowe. Jego cena jest zazwyczaj bardzo wysoka. Rowery tego typu przeznaczone są dla bardzo doświadczonych osób i nie nadają się do codziennej jazdy
 

Rower DH (Downhill)

Jest to rower niszowy, bardzo drogi, dostępny zazwyczaj tylko na zamówienie. Umożliwia skoki z wysokości kilku metrów i nadaje się tylko do jazdy w dół, pod górę wjeżdża tylko na wyciągu. Dzięki amortyzacji i dobrym hydraulicznym hamulcom tarczowym można na nim zjechać z bardzo stromych miejsc. Posiada też pancerne komponenty, które powodują, że rower jest bardzo wytrzymały ale ciężki. Nie nadaje się do codziennej jazdy, nie polecamy na dojazdy do szkoły lub wycieczki za miasto.

Rower szosowy

Jest to rower przeznaczony do jazdy po asfalcie. Jeśli lubisz czuć prędkość i nie musisz przy tym podziwiać przyrody, taki rower jest stworzony dla Ciebie. Aby umożliwić osiąganie na nim dużych prędkości, zaprojektowano go tak, by opór powietrza był jak najmniejszy. Posiada lekkie, duże koła, z wąskimi oponami. Kierownica jest zagięta a pozycja rowerzysty dzięki temu - bardziej aerodynamiczna. Do rowerów szosowych zaliczymy także rower przełajowy, który dzięki szerszym oponom sprawdzi się w trudniejszych warunkach oraz rowery triathlonowe.  Odmianą roweru szosowego jest również tzw. rower fitnessowy lub hybrydowy - posiada bardzo wąskie koła i osprzęt  szosowy ale ma prostą kierownice przez co nasza sylwetka podczas jazdy zbliżona jest do tej jaką mamy na rowerze trekkingowym. Rozpiętość cen rowerów szosowych jest olbrzymia - od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za ważące zaledwie kilka kilogramów rowery wyczynowe.
 
Rower szosowy posiada lekkie, duże koła, z wąskimi oponami.
Rower szosowy posiada lekkie, duże koła, z wąskimi oponami.
 

Rowery BMX

BMX został stworzony do robienia trików na specjalnie przygotowanych torach i nie nadaje się na wycieczki. Jest niewielkich rozmiarów ale z powodu solidnej ramy jest ciężki. Posiada pegi, czyli specjalne rurki, montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików oraz rotor pozwalający na zrobienie kierownicą obrotu o 360 stopni. Wśród tej grupy rowerów są trzy kategorie: rowery do dirtu i akrobacji, rowery do flatlandu i bardzo lekkie rowery do wyścigów na torze

Na Ceneria.pl dostępne są niemal wszystkie typy rowerów  wielu renomowanych producentów. Życzymy Wam udanych poszukiwań! Rower to jest świat!

Tekst: Zespół Ceneria.pl