Ceneria logo
 

Strona główna   »  
Testeria   »  

Latarka czołowa Mactronic HLS-K1 PLUS

Mactronic to firma, która na stałe zadomowiła się na polskim rynku outdoorowym. Solidne produkty oraz przystępna cena przyciągają coraz większe rzesze chętnych. Marką zainteresowałem się przed wyjazdem rowerowym w Alpy, gdzie potrzebowałem niedrogiej, ale dobrej czołówki. Szukałem czegoś, co będzie produktem, do którego pasuje określenie „bardzo dobry stosunek jakość/cena”. Latarkę czołową możemy kupić za około 100 zł.


Budowa


Czołówka zbudowana jest z dobrej jakości tworzywa sztucznego. Od źródła światła odchodzą trzy gumowe, regulowane paski, które można dostosować nawet do największej głowy czy kasku. W niczym nie przeszkadza skręcony kabel dochodzący do baterii znajdujących się z zbiorniku z tyłu. Zbiornik na trzy baterie typu AA jest nieodczepiany, co jest niewątpliwie jednym z minusów.  Zdarzają się momenty, w których zbiornik na baterie mógłby zostać umieszczony np. w kieszeni kurtki. Plusem natomiast jest regulowany kąt nachylenia źródła światła.

Światło

Latarka dostarcza nam światła ciepłej barwy o mocy 100 lumenów. Jest to wystarczająca moc dla niewymagającego użytkownika pieszego i spokojnej jazdy rowerem po szosie. W terenie niestety taka ilość potrafi się „zgubić”, co nie znaczy, iż jest całkowicie niewystarczająca. Wpływa to na prędkość poruszania się.
Posiada 4 tryby świecenia przedniego i 2 tylnego. Przednie to wysoki, niebieski, czerwony stały oraz czerwony SOS. Przy czym światłem białym możemy płynnie sterować poprzez naciśnięcie guzika na poziomie 10-100%.
Nie należy zapominać, iż latarka została wyposażona w przesłonę, a co za tym idzie funkcje fokus. Dzięki czemu możemy płynnie sterować skupieniem światła i skupiać je nawet czterokrotnie. Wiązka szeroka powoduje, iż jest zauważalne mniejsze natężenie światła, dlatego warto zmniejszyć nieznacznie jej wiązkę, dzięki czemu otrzymamy dobrej jakości światło przy odpowiednim jego rozproszeniu.


Ciekawym dodatkiem jest sensor ruchu włącznika światła, dzięki któremu wystarczy machnąć ręką przed naszą czołówką, aby się włączyła. Tryb ten działa tylko w przypadku, gdy nasza latarka była wcześniej włączona i została w ten sam sposób przygaszona. Nie ma możliwości włączenia latarki bezpośrednio ze stanu całkowitego wyłączenia. Tryb uważam za dodatkowy bajer, który z czasem zaczyna denerwować i przeszkadzać szczególnie w namiocie bądź przy chodzeniu po gęstym lesie. Zbliżenie się do ściany namiotu czy przechodzenie koło gałązki potrafi zapalić bądź zgasić latarkę. Dlatego też osobiście postanowiłem zakleić czujniki taśmą izolacyjną, co skutecznie zablokowało działanie sensora.

Jeszcze jednym, małym i mało inwazyjnym dodatkiem jest światełko czerwone typu led z tyłu latarki na zbiorniczku baterii. Światełko posiada dwa tryby: stały i ciągły. Traktuję je jako dodatek, niż jako faktyczne źródło światła tylnego dla osób idących/ jadących za mną z racji słabego strumienia. Jednak w sytuacjach awaryjnych świetne rozwiązanie jako światło pozycyjne.

Czas świecenia według danych producenta przedstawia się następująco:
- białe światło na 100%: 21 h
- białe światło na 10%:  185 h
- czerwone światło: 40 h
- czerwone światło SOS: 110 h
Jednak jak wiadomo jest to zależne od kilku czynników. Przede wszystkim ważna jest jakość baterii. Nieporównywalnie lepiej będą działać markowe baterie od baterii marketowych. Im tańsza bateria, tym możemy domniemać, iż mniej nam podziała. Drugą bardzo ważną kwestią są warunki użytkowania. Czas świecenia znacznie się zmniejszy, gdy będziemy jej używać w niskich temperaturach oraz będzie zbliżony do przedstawionego powyżej w warunkach o temperaturze powyżej 20*C.


Użytkowanie


Czołówka waży według danych producenta 206 gram, jednak osoby wyczulone mogą odczuwać jej ciężar. Szczególnie odczuwalny będzie zbiornik na baterie podczas biegania bądź sportów ze zwiększonym ruchem. Na kasku rowerowym nie będzie ona odczuwalna.

Światła używam od ponad roku nieprzerwanie i nie miałem z nią większych problemów. Jest to bardzo dobry wybór w tym przedziale cenowym. Polecam ją dla osób, które zastanawiają się nad kupnem latarki czołowej w cenie około 100 zł i nie wiedzą, na jaką firmę się zdecydować. Osobiście miałem porównanie z innymi markami i modelami i pozostałbym przy swoim wyborze. Bardzo dużym plusem w porównaniu chociażby do wyższego modelu - MacTronic HLS-K2R jest okrągła wiązka światła. Model K2R posiada wiązkę kołowo-kwadratową, co nie jest dobre w użytkowaniu. Ponadto nie posiada on możliwości płynnej zmiany mocy światła - dla niektórych jest to plus, dla mnie minus. Niewątpliwie latarka K2R jest zauważalnie mocniejsza i daje jaśniejsze światło, jednak dla mnie opisywany model mimo tego jest przyjemniejszy w użytkowaniu.


Autor tekstu: Kamil Bodziony


Kamil Bodziony realizuje projekt Dreams for free, którego założeniem jest przejechanie 27 krajów i ponad
15 000 km autostopem bez zabrania ze sobą podstawowego sprzętu do przeżycia: karimaty, kuchenki, namiotu, dużego zapasu ubrań, a co najważniejsze - jedzenia, picia, pieniędzy i wielu innych. Wszystko będzie starał się pozyskiwać dzięki hojności ludzi.