Ceneria.pl   |   Testeria   |   Turystyka • trekking • wspinaczka   |   Rowery i sprzęt rowerowy   |   Sprzęt narciarski i odzież narciarska   |   Sport i rekreacja
Ceneria logo

Strona główna   »  
Testeria   »  

Paczka sportowa z e-commerce

Paczka z e-commerce od dawna jest już częstym gościem w polskich domach, a po pandemii stała się jeszcze częstszym.

Penetracja Internetem w Polsce wynosi (według danych Głównego Urzędu Statystycznego) prawie 85%, a prawie trzy czwarte (73%) internautów, uczestniczących w badaniach opinii opublikowanych w raporcie Gemius dla e-commerce Polska za 2020 rok, zamówiło kiedyś przesyłkę ze sklepu internetowego. Podczas pandemii te przesyłki jeszcze zyskały na popularności. Okresowe ograniczenia sanitarne w działalności sklepów oraz obawy przed zarażeniem w miejscach publicznych przekonały wielu klientów, że zamówienie paczki z zakupami z e-commerce jest lepszą opcją: "Sklep zamknięty" Zamów kuriera z towarami, to taka wygodna usługa!" Dane ujawnione przez platformę e-handlową Shoper wskazują, że sklepy internetowe ze wszystkich branż wysyłały klientom więcej przesyłek w 2020 roku niż rok wcześniej, chociaż skala wzrostu była różna (wszelkie rekordy pobiły tu delikatesy on-line). Wzrosła też liczba sklepów i wartość zamawianych przesyłek. Warto zauważyć, że obok samego e-commerce zyskały też firmy oferujące usługi dla e-handlu, takie jak przesyłki kurierskie, chociaż w Polsce największym wygranym wydaje się być InPost, którego Paczkomaty w 2020 wyprzedziły wreszcie pod względem popularności przesyłki kurierskie. 

 

Paczki z kategorii sport, podróże i odzież sportowa

Jak na tym tle wyglądają przesyłki ze sklepów z kategorii "sport"? Zacznijmy od tego, że artykuły sportowe czy outdoorowe to nie jest szczególnie popularna zawartość paczki z e-commerce. Według danych platformy Shoper, sklepy wysyłające takie paczki (kategoria sport i podróże) stanowią zaledwie 7% sklepów korzystających z oprogramowania Shoper (najwięcej jest sklepów z kategorii Dom i Ogród). Z kolei raport Gemius o e-commerce w Polsce (który zawiera więcej szczegółowych danych) nie wyróżnia w ogóle kategorii "sport", a tylko odzież sportową. Paczkę z taką zawartością zamówiła (w ciągu dwunastu miesięcy poprzedzających badanie) mniej niż połowa klientów e-commerce (47%), co daje jej dość odległe miejsce w rankingu (choć w pierwszej połowie). Co ciekawe, paczki z odzieżą sportową znalazły się w pierwszej trójce najpopularniejszych przesyłek z zagranicznych sklepów internetowych. W ciągu roku poprzedzającego badanie taką paczkę zamówiła dokładnie jedna czwarta ankietowanych klientów e-commerce. Kto zamawia przesyłki z odzieżą sportową? W polskim e-commerce taką paczkę nieco częściej odbierają mężczyźni. Nie zaskakuje, że nie jest to oferta przesyłek szczególnie popularnych wśród osób starszych (50+ lat; 35% odpowiedzi, w porównaniu do ok. 50% w innych grupach wiekowych). Paczki takie rzadziej też zamawiają osoby gorzej wykształcone, a częściej paczka z odzieżą sportową trafia do osób lepiej sytuowanych. Natomiast dostawa odzieży sportowej z zagranicznych serwisów e-commerce nieco częściej trafia do kobiet. Przesyłki z zagranicy znacznie częściej dostaje młodzież (37% wskazań), podczas gdy osoby starsze tu również są najmniej chętne żeby taką paczkę zamówić. Zapewne dlatego, w przypadku zagranicznego e-commerce statystyki wskazują, że nieco częściej przesyłki z odzieżą sportową zamawiały osoby gorzej wykształcone (odwrotnie niż w polskim e-commerce). Do tego aż jedna trzecia klientów e-commerce planuje zamówienie przesyłki z odzieżą sportową w zagranicznym serwisie, a prawie jedna czwarta (24%) w polskim e-commerce.

Paczka sportowa w pandemii

Jak już wspomniano, pandemia znacząco zwiększyła liczbę przesyłek ze sklepów internetowych. Jednak jeśli chodzi o przesyłki z artykułami sportowymi był to bardzo nieznaczny wzrost. W marcu 2020 liczba i wartość tych przesyłek spadła (według platformy Shoper) w porównaniu do lutego tego samego roku (odpowiednio o 24% i o 10%). Było to najprawdopodobniej spowodowane restrykcyjnymi ograniczeniami sanitarnymi, jakie wprowadzono w tym okresie, a które uniemożliwiły właściwie podróżowanie i znacząco ograniczyły możliwość uprawiania sportu, w tym także na zewnątrz (wprowadzono nawet zakaz wstępu do parków i lasów). Mimo to, w porównaniu do marca poprzedniego roku nastąpił wzrost liczby przesyłek ze sklepów z kategorii "sport i podróże" o 21%. Liczba sklepów, z których można zamówić taką przesyłkę również wzrosła w 2020 roku: o 10% w porównaniu do roku poprzedniego. Jednakże, jeśli wierzyć deklaracjom klientów e-commerce, to niekoniecznie byli oni bardziej skłonni zamówić przesyłkę z produktami sportowymi niż wcześniej - 19% zadeklarowało, że z nadania zakupów ze sportowego e-commerce korzysta częściej, ale 17% wskazało, że taka usługa jest przez nich rzadziej wykorzystywana. Jeśli chodzi o outdoorowe zajęcia, to można jeszcze dodać, że w marcu rozmnożyły się też wyraźnie przesyłki z artykułami wędkarskimi (o 47% w porównaniu do lutego), co jednak było pewnie głównie skutkiem wiosny.

Sportowe przesyłki kurierskie i paczkomatowe

Jaki jest najlepszy sposób na nadanie paczki z towarami sportowymi z e-commerce? Póki co fizyczne nadanie przesyłek to jedyna opcja. Najpopularniejsze metody przesyłki z e-commerce to w tej chwili kurier i paczka paczkomatowa. Przy czym Paczkomaty InPost w 2020 roku po raz pierwszy były popularniejsze od usług kurierskich. Pozostałe metody przesyłki cieszą się znacznie mniejszą popularnością. Dlaczego? W obu przypadkach paczka dotrze do klientów w ciągu około 48 godzin. Główna różnica jest taka, że kurier przyniesie paczkę do domu klienta choć nie zawsze będziemy dostępni co wiąże się z nieodebraniem paczki. Natomiast do Paczkomatu InPost można pójść w dowolnym momencie, a paczka jest dostępna do odbioru dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Jest też możliwość nadania paczki o dowolnej porze. Jeśli więc chcesz odbierać lub wysyłać przesyłki podczas porannego joggingu, to wybierz Paczkomat. Jeszcze jednak różnica to paczka za pobraniem - owszem, w Paczkomacie pobranie też jest dostępne, ale jeśli chcesz zapłacić za pobranie gotówką, to skorzystaj z usług kurierskich.

 

artykuł partnera serwisu