Ceneria.pl   |   Testeria   |   Turystyka • trekking • wspinaczka   |   Rowery i sprzęt rowerowy   |   Sprzęt narciarski i odzież narciarska   |   Sport i rekreacja
Ceneria logo

Strona główna   »  
Testeria   »  

Texa najnowsze oprogramowanie IDC5

Średni wiek samochodów na polskim rynku to około 14 lat.

 

Ponadto ponad 50 % pojazdów jeżdżących po naszych drogach ma 10 i więcej lat. Rynek samochodów używanych jest więc na naszym rynku bardzo rozwinięty, sytuacji nie poprawia utrudniona dostępność nowych. Wielu kierowców decydując się na wymianę pojazdu, poszukuje go na rynku wtórnym, gdzie kluczową kwestią poza stanem technicznym jest przebieg poszczególnego egzemplarza.

 

Podczas oględzin obowiązkowym punktem jest diagnostyka komputerowa gdzie diagnosta/mechanik może sprawdzić nie tylko odczyt kodów usterek ale również na podstawie parametrów rzeczywistych ocenić stan pracy poszczególnych układów. Współczesne pojazdy zapisują również przebieg w wielu różnych sterownikach co można wykorzystać przy sprawdzaniu historii pojazdu. Aby ułatwić weryfikacje przebiegu kilometrów, TEXA w najnowszej wersji oprogramowania IDC5 dla samochodów osobowych wprowadziła dodatkową możliwość skanowania sterowników i odczytu zapisanego w nich stanu kilometrów. [Ilustracja 1].

 

Aby przyspieszyć czas wykorzystania funkcji warto w pierwszej kolejności wykorzystać rozpoznanie i dobór pojazdu po numerze nadwozia. Pozwoli to uniknąć pomyłek w prawidłowym wybraniu diagnozowanego modelu. Ma to kluczowy wpływ na poprawność dalszej diagnostyki.

 

 

 

Ilustracja 1. Funkcja globalne skanowanie sterowników i zapisanego w nich przebiegu w IDC5 CAR.

Poniżej przedstawiono wynik przykładowego skanowania pojazdu Fiat 500X z 2015 roku. Samochód wyposażony był w silnik 1.4 MultiAir 140 KM. [Ilustracja 2].

 

 

 

Ilustracja 2. Skanowanie sterowników pojazdu.

 

Wyniki skanowania przedstawione są w bardzo czytelnej postaci tabelarycznej, która zawiera informacje jakie sterowniki zostały rozpoznane, jaki przebieg zarejestrowano oraz rozpoznany numer nadwozia

 

[Ilustracja 3].

 

Ilustracja 3. Wynik skanowania w oprogramowaniu IDC5.

 

Jak widać nie z każdego sterownika jest możliwe odczytanie przebiegu, jednak jest to zależne od producenta pojazdu a nie oprogramowania urządzenia diagnostycznego. Można również sprawdzić czy wszystkie  sterowniki mają przypisany taki sam numer nadwozia, niezgodność oznaczałaby, że poszczególny został wymieniony na inny używany. Dla przykładowego Fiata 500X widać rozbieżność przebiegu w silniku względem pozostałych sterowników. Nie musi to jednak oznaczać ingerencji, po prostu ECU silnika przelicza kilometry inaczej, na podstawie czasu pracy silnika określa przybliżony skalkulowany przebieg. Im nowszy i lepiej wyposażony samochód tym więcej informacji jesteśmy w stanie uzyskać odpowiednio używając nowej funkcji dostępnej w oprogramowaniu IDC5.

 

 więcej informacji na stronie producenta TEXA